Дата і місце
Умовно – 882 р., Київ.
Дійові особи
Аскольд і Дір. Варязьким військом, що
зайняло Київ, командував Олег Віщий – одна з найзагадковіших постатей
в історії Русі. Залишаються незрозумілими його родинні зв’язки з Рюриком
(близький родич чи старший дружинник) та Ігорем (вихователь, співправитель
або суперник Ігоря). Деякі вчені (наприклад, М. Грушевський) обстоювали
таку версію: у Новгороді та Києві могли правити у різний час як мінімум
двоє правителів на ім’я Олег. Більшість істориків погоджуються зі скандинавським
походженням Олега (ім’я тлумачать як «святий», «той, що спілкується з богами»,
«віщий». У Старшій Едді та сагах є чимало героїв на ім’я Хельгі, котрі гіпотетично
жили в VI–IX ст. Антинорманісти намагаються пов’язати ім’я зі слов’янськими,
тюркськими, іранськими мовними формами. Всі дати князювання Олега,
крім угоди 912 р. з Візантією, історики вважають умовними. За
«Повістю минулих літ», Олег став новгородським князем 879 р., після смерті
Рюрика.
Передумови події
У результаті походів вікінгів «Східним
шляхом» (річковою мережею Східної Європи) та державотвірних процесів у
слов’янських племен склалися передумови для виникнення об’єднаної держави.
За літописом, 862 р. відбулося «призвання варягів» до Новгорода, результатом
чого став прихід Рюрика і його братів та опанування варязькими дружинами
північної ділянки великого торговельного шляху «з варяг у греки». Наступним
кроком стало підкорення Рюриком сусідніх слов’янських та фіно-угорських
союзів племен, але по-справжньому прибутковими могли стати походи на
Візантію і міста Арабського халіфату та контроль над усім Дніпровським торговельним
шляхом. Цим зайнявся Олег, спадкоємець померлого близько 879 р. Рюрика.
Хід події
За «Повістю минулих літ», Аскольд і Дір,
якого нині історики все ж найчастіше вважають попередником Аскольда,
були вбиті Олегом, котрий разом із дружинниками переодягнувся
торгівцем, виманивши князя з Києва. У результаті Олегове військо нібито
зайняло Київ без бою. Прихильники версії «Аскольдового хрещення» не
виключають, що перемогу Олега забезпечила підтримка київських язичників,
невдоволених християнізацією Аскольда. Гіпотетичне місце поховання –
Аскольдова могила (або Угорське урочище) в Києві.
Наслідки події
Об’єднання новгородського і київського
державних осередків (із домінуванням останнього) призвело до формування
головного ядра держави Київська Русь, існування якої в свою чергу
вирішально вплинуло на політичне, економічне, культурне життя східнослов’янських
племен та їхніх сусідів протягом наступних століть. На думку деяких учених
(наприклад, М. Брайчевського), прихід до влади в Києві варягів призвів до
репресій проти християн і зміцнення позицій язичництва, нібито підірваних
за часів Аскольда.
Історична пам’ять
Руський князь Олег попри своє язичництво
був важливою постаттю для християн-літописців. Популярним він був і серед
своїх нащадків-князів: кількість носіїв цього імені серед руських володарів
значна. Можливий опосередкований вплив Хельгі/Олега на формування образу
Вольги/Волха в билинах (хоча про пряме ототожнення сьогодні не йдеться).
Зростання інтересу до постаті Олега та інших ранніх князів Русі помітне в
XVIII–XIX ст., коли князь став героєм багатьох картин, гравюр, п’єс та поезій,
зокрема творів В. Васнецова, О. Пушкіна та К. Рилєєва. На початку XX ст.
ім’ям князя називався російський крейсер. І нині жодна спроба доведення
історичної тяглості Росії імперської і Давньої Русі не обходиться без
«жонглювання» знаменитою літописною фразою про Київ як «матір міст руських»
(звісно, у цій трактовці «російських»). Для мешканців сучасної країни завдяки
історичним працям, підручникам, публіцистиці подія найчастіше виступає
точкою відліку саме української державності.
Немає коментарів:
Дописати коментар