неділю, 9 квітня 2017 р.

КОЛИ І ЯК ВИНИКЛО КОЗАЦТВО

КОЛИ І ЯК ВИНИКЛО КОЗАЦТВО
  Блискуча держава Київська Русь припинила своє існування у 40-х pp. XIII ст. Це сталося внаслідок монголо-татарської навали... Орда хана Батия завоювала переважну більшість київських князівств, вогняним смерчем пронеслася по квіту­чих містах і селах, залишаючи по собі гори трупів та згарища. Чимало людей було забрано в неволю, обернено на підданих Золотої Орди. Але героїчний опір наших предків кочівницьким ордам не пішов надаремне. Київська Русь прий­няла на себе найпотужніший удар монголо-татарських загарбників і врятувала від загибелі європейську цивілізацію.
  Героїчні традиції Київської Русі продовжува­лися у житті тих князівств, яким вдалося зберегти свою незалежність, і тих, котрі бороли­ся за її відродження. Північно-східна Русь стала територією формування російської народності, західна — білоруської, південно-західна — укра­їнської (руської). Північно-східна Русь (Москов­ське, Тверське та інші князівства) вела боротьбу, головним чином, проти Золотої Орди. Цей шлях, осяяний, перемогою на Куликовському полі 1380 p., привів до повалення татарського ira у 1480 р. і утворення Російської централізованої держави. Як підкреслював Фрідріх Енгельс, тут «підкорення удільних князів ішло рука в руку з визволенням від татарського ira» Інакше склалася доля західної та південно-західної Русі. Західна Русь, тобто Білорусія, майже одразу була поглинута молодою феодальною державою — Литвою, котра розгорнула наступ і проти ординців, що кочували в степах Схід­ної Європи. За таких обставин деякі князі південно-західної Русі, тобто України, обрали з двох зол менше і підкорилися литовським правителям. Але більшість з них, як-от: пере­яславський князь Олег, луцький князь Лев Данилович, полягли з мечем в руках, боронячи свої землі від загарбників. Врешті-решт біль­шість українських земель у XIV ст. опинилася під владою Литовської держави, яка стала нази­ватися Великим князівством Литовським. Скориставшися ослабленням Русі внаслідок монголо-татарської навали, угорські феодали завоювали у XIII ст. Закарпаття й Північну Буковину. Дещо пізніше (у 1352 р.) останньою заволоділи молдавські правителі.
  У тяжкій борні проти золотоординських за­гарбників лише одній південноруській землі вдалося відродити свою незалежність. Це було потужне Галицько-Волинське князівство, котре розцвіло завдяки зусиллям Ярослава Осмомисла, Романа Великого та короля Данила Романовича і стало пізніше головним центром формування української народності. Ця держава охоплювала значну територію від Бреста й Гродна на півночі
   до Чорного моря на півдні, від Сану й Засання на заході до Случі й витоків Росі на сході. У 1253 р. галицько-волинський князь Данило Романович навіть отримав королівську корону від посланців римського папи Інокентія IV. На жаль, нові вторгнення монголо-татарських орд під проводом Куремси, Бурундая, Ногая, Телебуги та інших ханів, напади польських, угорських та литовських військ, феодальні усобиці значно послабили Галицько-Волинське князівство, котре у 1340 р. розпалося на дві частини. Одна з них (Волинь) перейшла під владу великого князя литовського Любарта, а друга (Галичина) була завойована польським королем Казимиром III у 1349 р. Ще довгий час Волинь та Поділля були ареною боротьби між Польщею та Великим кня­зівством Литовським, аж поки останнє не взяло гору.
Литовська держава, котру небезпідставно на­зивають також Литовською Руссю, у XIV—XV ст. охоплювала дуже велику територію в Європі. Її східні кордони доходили у XV ст. майже до Калуги й Ржева, південні — омивалися водами Чорного моря (між гирлами Дніпра й Дністра), західні — сягали Польщі, галицьких земель, а північні — межували із Псковським князівством та Тевтонським орденом.
    Дев'яносто відсотків усієї території Великого князівства Литовського складали тоді землі Білорусії, частково України та Росії, які в економічному і культурному відношенні стояли вище Литви. Не випадково литовські завойовники опинилися під надзвичайно силь­ним культурним впливом східнослов'янських народів. Так, чимало литовських князів прийня­ли православ'я, охоче укладали шлюби з ук­раїнськими й білоруськими княгинями. Держав­ною мовою Великого князівства Литовського стала мова «руська», тобто білоруська та українська. Саме тоді народилася відома при­казка: «Квітне Польща латиною, квітне Литва русиною!»
Велике князівство Литовське відігравало в той час дуже важливу роль у боротьбі проти німець­кої експансії в Прибалтиці. Так, за часів польського короля Ягайла, литовця за поход­женням, і великого князя литовського Вітовта їхнє об'єднане військо, до складу якого входили також українські частини, розгромило німець­ких рицарів Тевтонського ордену під Грюн- вальдом у 1410 році. Цю битву яскраво зма­лював польський письменник Генрик Сенкевич в історичному романі «Хрестоносці». Литовські, українські й білоруські загони на чолі з Жигмунтом Корибутовичем та Федором Острозьким допомагали гуситам Яна Жижки в їхній бороть­бі за незалежність Чехії.
Однак після смерті Вітовта у 1430 р. Велике князівство Литовське все більше підпадає в за­лежність від феодальної Польщі. Союз, укладе­ний між обома державами у 1385 р. (Кревська унія), успішно протидіяв німецькій феодальній агресії, але з 30-х років XV ст. він все більш набирає нерівноправного характеру по відношенню до Литви, не кажучи вже про Україну чи Білорусію.
  Після Люблінської унії 1569 р. і утворення єдиної Польсько-Литовської держави — Речі Посполитої (від латинського гезриЬІіса — рес­публіка), а також наступної Брестської унії 1596 р. на Україні та Білорусії запанував справж­ній колоніальний режим. Про це свідчать числен­ні джерела. Досить навести уривок із мемуарів французького інженера Гійома Левассера де Боплана, котрий довго жив на Україні, а на початку 30-х років XVII ст. керував будівниц­твом фортеці Кодак на правому березі Дніпра біля першого (Кодацького) порога: «Селяни тут надзвичайно бідні, бо мусять тричі на тиждень відбувати панщину своїми кіньми і працею власних рук. Крім того, залежно від розмірів наділу повинні давати відповідну кількість зерна, безліч каплунів, курей, гусей і качок перед Великоднем, зеленими святами і ца різдво. До того ж мають возити для свого пана даром дрова та й відбувати багато інших робіт, яких не мали б робити. Ще вимагають від них грошових податків, крім того, десятину з баранів, поросят, меду, усіляких плодів, а що три роки й третього волика. Одне слово, селяни змушені віддавати своїм панам усе, що тим лише зама­неться вимагати. Не дивно, що цим злидарям у таких тяжких умовах не залишається нічого для себе. Але це ще не все: пани мають безмеж­ну владу не тільки над селянським майном, а й над їхнім життям; такою великою є необмежена свобода польської шляхти (яка живе наче в раю, а селяни наче в чистилищі), що коли селяни потрапляють у ярмо до такого пана, то опи­няються у гіршому становищі, ніж каторжанин на галері. Таке рабство є причиною того, що багато селян тікає, а найвідважніші з них по­даються на Запоріжжя...»
  Таким чином, однією з двох головних причин утворення козацтва є визиск з боку феодалів та міської верхівки Польсько-Литовської держа­ви, котрий змушував до втечі селян і міську бідноту. Другою причиною була турецько- татарська агресія, яка у середньовіччі являла собою смертельну небезпеку для слов'янських та ряду інших народів.
   Наступником Монгольської імперії Чінгісхана та його нащадків у Східній Європі була Золота Орда. Після її розпаду в середині XV ст. вини­кає ряд ханств та орд, і серед них — Кримське ханство (1449 
р.), яке володіло землями Північ­ного Причорномор'я та Приазов'я. Під ударами Росії та Великого князівства Литовського Крим­ське ханство та підлеглі йому орди продовжу­вали слабшати і опинилися на грані падіння. Але якраз в цей час до нашої батьківщини докотилася хвиля нової навали, на цей раз ту­рецької. Туреччина з невеличкого феодального князівства протягом XIV—XVI ст. перетворилася в Османську імперію, яка розляглася на трьох континентах (Азія, Африка, Європа) від Атлан­тики до Індійського океану. У 1475 р. турки завоювали Крим, і хан визнав себе васалом турецького султана. Незабаром Туреччина охо­пила кільцем своїх фортець Чорне та Азовське моря. Найпотужніші фортеці турки будували в гирлах рік Дніпра (Кінбурн), Дністра (Акерман), Дунаю (Ізмаїл), Дону (Азов) та ін. Окрім того, на морському узбережжі та в ряді міст вони заснували ще цілий ряд фортець: Очаків, Кілію, Тягиню (майбутні Бендери), Хаджибей (майбутня Одеса). За допомогою турків крим­ський хан перетворив Перекоп у неприступну твердиню, що надійно перекривала шлях до Криму, зміцнив укріплення таких значних міст ханства, як Кафа (Феодосія), Гезлев (Євпаторія), Дженішке (Генічеськ) та ін. Взагалі, після 1475 р. становище України, як і інших слов'янських земель, а також Молдавії, Валахії, Угорщини та інших надзвичайно погіршилося. Об'єднані турецько-татарські загони здійснювали напади в глиб країни, плюндруючи міста і села, заби­раючи в неволю десятки тисяч людей. І раніше работоргівля була важливим джерелом прибутків у слаборозвинутому Кримському ханстві, а тепер, коли Османська імперія потребувала величезної кількості рабів, наскоки ординців заради ясиру стали основним заняттям татар. Як бачимо, турецько-татарська агресія загро­жувала самому існуванню українського народу. Але наш народ вистояв і на цей раз. Він створив власні збройні сили, куди увійшли кращі його сини, і оборонив свою землю від загарбників.
   Отже, козацтво утворилося у ході постійної боротьби українського народу проти феодальної Польсько-Литовської держави (Речі Посполитої) та турецько-татарської агресії.
    Що ж, власне, означає слово «козак»? Почи­наючи з XVI ст. історики ведуть гострі супе­речки з цього приводу. Слово «козак» виводили від назви прикубанського племені касогів — сусі­дів Київської Русі, від назви народу хазар (казар), від легендарного вождя Козака, від «коси», від «кози» та ін. Ті, хто виводив слово «козак» від «коси», вважали, що перші козаки, воюючи проти монголо-татарських загарбників, були озброєні косами й серпами. Ті, хто виво­див це слово від «кози», запевняли, що козаки були спритними, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучними й гортанними голо­сами... Тепер ці «теорії» викликають посмішку, але в часи зародження історії як науки вони серйозно обговорювалися вченими мужами. Ли­ше одна з висловлених у XVI—XVII ст. думок знайшла певне підтвердження в джерелах і була розвинута, хоч і по-різному, сучасними істориками. Слово «козак» має, безперечно, тюркське походження і йому властиве широке значення у половецькій, татарській, турецькій та деяких інших мовах. Найчастіше воно озна­чало вільну, незалежну й озброєну людину, а половці називали козаками тих, хто ніс сторо­жову службу, оберігав кордони племені від ворогів. Деякі кочові племена навіть отримали назву, що походить від цього слова, наприклад: ' казахи (кайсаки). Отже слово «козак» прийшло  до слов'янських мов зі сходу і було запозичено, - як і багато інших, від тюрків як-от: «гарба» (арба), «гарбуз», «башлик», «кавун», «базар», «очкур», «тютюн», «харциз», «ярлик» та ін. Але потрапивши на слов'янський грунт, слово «козак»  пустило міцні корені і стало вживатися для озна­чення окремого соціального стану; для означення людей, вільних від кріпацтва, котрі поруч з господарськими заняттями були в постійній готов­ності для оборони рідної землі від іноземних за­гарбників. Козаки називалися «запорізькими», бо головні їхні центри знаходилися звичайно ниж­че Дніпровських порогів.
    Приблизно в той же чаc, за подібних обставин на річці Дон формується донське козацтво. На відміну від запорізького козацтва донське утворювалося на основі пере­важно російського етносу. Спільна доля запорізь­кого та донського козацтва сприяла їх братерсь­ким відносинам.

Немає коментарів:

Дописати коментар