ДОЛЯ НЕВІЛЬНИКІВ
Незважаючи
на активну боротьбу запорізького війська проти грабіжницьких нападів татар,
вони щорічно уганяли в неволю тисячі українців. Основна маса невільників була
приречена на повільне згасання внаслідок тяжкої праці та жахливих умов
існування, туги за батьківщиною і близькими. Рабовласники давали їм
принижувальні клички, таврували як худобу, змушували приймати іслам
(мусульманську релігію), тримали у чорному тілі і заставляли тяжко працювати.
Власне, вже невільничий ринок залишав невигойну рану у душах невільників. Яскраву картину невільничого ринку у Стамбулі змалював знаменитий вірменський мандрівник історик Симеон Лехаці у вересні 1608 р.: «Інша брама веде до Ясирбазара, де продаються численні християни різних племен. Діди й старі жінки сидять; дівчаток та хлопчиків, парубків та гарних жінок купці, взявши за руки, показували й продавали наче коней чи мулів. Інших невільників збирали десь на площі, наче отару вівців (овець). Покупці відкривали обличчя й груди молодих дівчат, обмацували з голови до ніг все їхнє тіло, щоб у них не було корости, виразки чи якихось інших ран. А вони стояли тихо й нічого не казали. Тих, які подобалися покупцям, купували, віднявши у батька й матері, розлучивши з сестрами та братами, й везли до себе. Коли я побачив таке горе, яке завдавало мені болю і якого я досі ніколи не знав, то в мене заболіла голова, затремтіло моє серце, обурилася моя душа і здригнулося все моє єство. Дивлячись із сльозами смутним лицем на небо, я, зітхаючи, кажу: «Горе мені, страждучому! Краще б мені не народжуватися на світ чи не приходити сюди, ніж своїма очима бачити таке смутне та тяжке видовисько!» Минали роки, десятиліття й століття, а невільничий ринок залишався місцем невимовного горя для тисяч і мільйонів невільників». Не кращою була доля невільників і після того, як вони були продані. Майже всі вони були приречені на рабську працю. Шведський посол до Криму у 1651 р. Йоган Майєр писав про свої враження (кримські): «Я бачив полонених християн, котрі працювали і на Великдень, йдучи за плугом. Коли ж вони через втому не могли рухатися, їх жорстоко били ліниві татари...» Зазначимо, що коли невільники побачили вільного християнина на великдень, тобто у найбільше релігійне свято християнської церкви, це здалося їм доброю ознакою на майбутнє визволення. Невільники, серед яких було чимало жінок, цілували руки Майєра (стрибали й цілувалися).
Власне, вже невільничий ринок залишав невигойну рану у душах невільників. Яскраву картину невільничого ринку у Стамбулі змалював знаменитий вірменський мандрівник історик Симеон Лехаці у вересні 1608 р.: «Інша брама веде до Ясирбазара, де продаються численні християни різних племен. Діди й старі жінки сидять; дівчаток та хлопчиків, парубків та гарних жінок купці, взявши за руки, показували й продавали наче коней чи мулів. Інших невільників збирали десь на площі, наче отару вівців (овець). Покупці відкривали обличчя й груди молодих дівчат, обмацували з голови до ніг все їхнє тіло, щоб у них не було корости, виразки чи якихось інших ран. А вони стояли тихо й нічого не казали. Тих, які подобалися покупцям, купували, віднявши у батька й матері, розлучивши з сестрами та братами, й везли до себе. Коли я побачив таке горе, яке завдавало мені болю і якого я досі ніколи не знав, то в мене заболіла голова, затремтіло моє серце, обурилася моя душа і здригнулося все моє єство. Дивлячись із сльозами смутним лицем на небо, я, зітхаючи, кажу: «Горе мені, страждучому! Краще б мені не народжуватися на світ чи не приходити сюди, ніж своїма очима бачити таке смутне та тяжке видовисько!» Минали роки, десятиліття й століття, а невільничий ринок залишався місцем невимовного горя для тисяч і мільйонів невільників». Не кращою була доля невільників і після того, як вони були продані. Майже всі вони були приречені на рабську працю. Шведський посол до Криму у 1651 р. Йоган Майєр писав про свої враження (кримські): «Я бачив полонених християн, котрі працювали і на Великдень, йдучи за плугом. Коли ж вони через втому не могли рухатися, їх жорстоко били ліниві татари...» Зазначимо, що коли невільники побачили вільного християнина на великдень, тобто у найбільше релігійне свято християнської церкви, це здалося їм доброю ознакою на майбутнє визволення. Невільники, серед яких було чимало жінок, цілували руки Майєра (стрибали й цілувалися).
Звичайно,
невільники намагалися втекти з неволі при першій можливості. Вони люто ненавиділи
рабовласників і готові були не лише до втечі, але й до масового повстання.
Через це рабовласники були особливо обережними, а на ніч заганяли
чоловіків-невільників у глибокі земляні ями-тюрми, які зверху закривалися
гратами. Але, незважаючи на це, невільники масами тікали на батьківщину,
повертались з найвіддаленіших кутків Європи, Азії та Африки. Відомо безліч
фактів, коли невільники поверталися додому з Іспанії, Італії, Північної Африки,
Аравії, Ірану, Туреччини... Нерідко їм допомагали в цьому грецькі, вірменські,
єврейські купці. Так, відомий керівник антитурецьких походів, український
православний князь Самійло Корецький потрапив у 1612 р. у полон в Молдавії і
був кинутий у знамениту турецьку темницю — замок Єдикуле. Звідси він втік у
1617 р. за допомогою грецьких православних ченців та львівських вірмен М.
Аведиковича та Є. Серебковича, морем дістався до Венеції, а звідти — на
батьківщину. Знаменитий арабський мандрівник і письменник Павло Халебський (з
міста Халеб у Сірії), що побував у Молдавії, Росії та на Україні у 1654— 1655
рр., з подивом зазначав, що тут перебуває «сила полонених, котрі втекли з нашої
землі».
Немає коментарів:
Дописати коментар