ЛІТОПИСАННЯ В УКРАЇНІ
До козацького
літописання належить ряд історичних праць другої половини XVII — першої
половини XVIII століть. Назва ця виникла і існує з огляду на дві причини.
По-перше, авторами літописів були самі козаки. По-друге, писали вони головним
чином про козацькі справи-війни та походи.
Століттями на
території Київської Русі, а потім України священне ремесло історика (судді і
описувача подій і осіб — від князів до простих смертних) було підвладне в
основному ченцям.
Біля витоків цілої плеяди монахів-істориків стоїть могутня
постать ченця Києво-Печерської лаври, палкого патріота Нестора Літописця. На
Україні епоха Нестора та його продовжувачів змінилася епохою козацького
літописання.
Мал.1. Григорій
Сковорода (1722—1794), видатний український просвітитель, філософ і поет
Та ж
сама козацька старшина, що набула освіту і вдома, і в закордонних
університетах, у другій половині XVIII століття здійснила ще один переворот у
історію писанні — перехід від літописів до наукових історичних творів. Не
викликає подиву, що перші з цих праць були присвячені саме історії запорізького
козацтва.
Серед
першопрохідців знаходимо й ім'я Петра Івановича Симоновського, випускника
Києво-Могилянської академії, студента Кенігсберзького, Галльського,
Лейпцігського та Паризького університетів, автора «Короткого опису про козацький
малоросійський народ та його військові справи».
Та
повернемося до літописів та козаків-літописців. Імена деяких з них ще
достеменно не відомі історикам. Ось перед нами «Літопис Самовидця» (Київ, 1971
р.) — видання, підготовлене знавцем українського літописання Ярославом
Івановичем Дзирою. «Самовидець» — це, звісно, умовна назва справжнього автора
літопису. Не виникає сумніву, що це був козак, учасник подій визвольної війни
1648—1654 рр., пізніше діяч гетьманської адміністрації, але точніше визначити
особу автора, та ще й так, щоб ні у кого не залишилося найменшого сумніву, поки
що не вдається.
Одні
вчені вважають автором «Літопису» Корсунського полковника Федора Кандибу, інші
— козацького писаря Івана Биховця. Найбільше прихильників зібрала думка про те,
що загадковим автором був перший підскарбій Війська Запорізького Роман
Ракушка-Романовський. Дійсно, біографія цієї цілком реальної людини практично
повністю збігається з реконструйованою вченими біографією Самовидця. «Літопис
Самовидця» — перше узагальнююче оповідання про події на Україні у другій
половині XVII ст., часу,
коли козацтво визначало основні напрями політичного та культурного розвитку
українських земель.
Ім'я
іншого козацького літописця — автора «Дійствія презільной и от начала поляков ковавшой небывалой брани Богдана Хмельницкого, гетмана
Запорожского, с поляками...» — відоме точно.
Це — гадяцький полковий осавул, а згодом обозний, суддя
і, нарешті, полковник Григорій Іванович Грабянка. Головну увагу літописець приділив
подіям визвольної війни українського народу, з симпатією писав про Богдана
Хмельницького, його сподвижників: М. Кривоноса, І. Богуна та інших народних ватажків. Зі сторінок літопису
Грабянки промовляв до сучасників палкий патріот, людина смілива, освічена і надзвичайно
обдарована.
Найплодовитішим
козацьким літописцем був канцелярист Війська Запорізького Самійло Васильович Величко.
У фундаментальній праці С. Величко
подав узагальнюючу картину боротьби
українського народу проти поневолювачів протягом середини-другої половини XVII
ст. Саме Величко першим
в українській історіографії детально обгрунтував вживання таких понять, як
«Україна» та «український народ». Твір написано майстерно, він має значення не
тільки як цінне історичне джерело, але й пам'ятка української літератури та
мови.
Козацькі
літописи XVII—XVIII ст. є свідченням високої як на той час політичної та
історичної культури козацтва. Складали їх звичайно представники козацької
верхівки, і це, безперечно, позначилося на їх змісті.
Та
не треба вважати, що широкі маси козацтва, козацька голота була німою. Крім
того, що саме ця частина козаччини разом з селянством виступала головним
творцем історії, вона залишила після себе свої «історичні твори». Думи та історичні
пісні — це соціальна пам'ять народу, його бачення життя та історії,- неоціненне
багатство, яке, незважаючи на - всі перешкоди, дійшло до нас. Творцями та
зберігачами народного епосу були кобзарі.
Джерела
свідчать, що ще за часів Київської Русі існували співці, які виконували твори
на історичні теми. У «Слові о полку Ігоревім» зображується легендарний Боян,
що «співав славу» ' воїнам-князям. У Київському літописі під 1137 р. згадується
співець Мануйло, а у Волинському літописі від 1241 р.—Митус. Отже, це наші пра кобзарі.
А кобзарі часів козаччини-прямі їх спадкоємці.
Охоронцями
бойової слави України вважав кобзарів Микола Васильович Гоголь. Кобзарі часів
Запорізької Січі часто були не тільки охоронцями, але й творцями цієї слави.
Сьогодні відомо не так вже й багато про народних співців-запорожців. Багатьох
з них віддавали у навчання до старих кобзарів ще хлопцями. Засвоївши науку,
вони перебували на Січі як звичайні козаки, брали участь у морських та
сухопутних походах, займалися промислами. У вільний час кобзарі співали для
своїх побратимів пісень, розповідаючи про тяжкий та одночасно героїчний шлях
народу. Дехто приходив до кобзи, підірвавши здоров'я, а найчастіше, втративши
зір під час військових походів.
Ось
трагічна історія одного з багатьох запорізьких кобзарів — Грицька. Ще молодим
козаком разом зі своїми товаришами потрапив він у полон до турків. Згодом ті
призначили його пильнувати за іншими полоненими. Але Грицько замість того, щоб
охороняти полонених, дав їм турецький одяг і сприяв утечі. Жорстокою була кара
хазяїв: козакові було виколото очі. Незважаючи на всі перешкоди, Грицько
повернувся на Україну і став кобзарем.
Мал.
2. Кобзар Грицько.
Кобзарі
піднімали дух козаків, кликали їх до перемоги у боротьбі з ворогами свого
народу. Зрячі кобзарі брали безпосередню участь у битвах. Чимало з них
загинуло під час придушення селянсько-козацьких повстань, зокрема оспіваної Т. Г. Шевченком Коліївщини. У відомій історикам
«Коденській книзі» — сумному мартиролозі замучених шляхтою повстанців 1768 року-значаться
і три кобзарі: Прокіп Скряга, Василь
Варченко та Петро Соковий.
Про що ж співали
кобзарі, за що любили їх козаки та селяни? Героїчний епос українського народу
був одночасно і трагічним. Війна з турками і татарами, сумна доля невільників,
українських бранців та бранок-ось теми багатьох дум та історичних пісень, зокрема,
таких, як «Маруся Богуславка», «Втеча трьох братів з Азова, з ту рецької
неволі» і деяких інших. Особливо багато дум та народних пісень присвячено
подіям визвольної війни українського народу (1648—1654 рр.).
Мал. 3. Український інструментальний ансамбль часів козаччини
Кобзарі
по всій Україні оспівували образи Богдана Хмельницького, його сподвижників
Івана Богуна, полковника Морозенка та інших
народних героїв. Ось назви тільки деяких з пісень, що належать до циклу про
визвольну війну: «Чи не той то хміль», «Хмельницький та Барабаш», «Хмельницький
і Василій молдавський», «Іван Богун», «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче»,
«Перемога під Корсунем». В одній з таких пісень, складених у 1648 р., співалось:
Висипався хміль з міха І
наробив ляхам лиха,
Показав їм розуму,
Вивернув дідчу думу,
До жовтої водиці
Наклав їм дуже хмельниці —
Не могли на ногах стояти,
Воліли утікати.
Так
образно розповідали народні співці про перші перемоги Богдана Хмельницького над
військовими силами Речі Посполитої.
Багато
пісень складено кобзарями й про тяжку, нужденну долю українського народу.
Бідний козак, козак-нетяга, козак-голота - це один з найулюбленіших
персонажів у кобзарських піснях та думах, саме він був у народних очах уособленням
усього найкращого, що було в козацтві: хоробрості, чесності, відданості
Батьківщині. Ось характерний уривок з думи «Козак Голота»:
Ой полем, полем килиїмським,
То шляхом битим ординським.
Ой там гуляв козак Голота,
Не боїться ні огня, ні меча, ні третього болота.
Не
треба забувати, що кобзарі-запорожці - це не тільки носії народної пам'яті, це
ще й музична культура України. Звичайно, набір інструментів, які користувалися
популярністю в народі, не обмежувався тільки кобзою. В пошані була також ліра,
сопілка, скрипка, цимбали та ін.
Мал. 4. Українські народні інструменти: теленка, сурма,
суремка, сопілка-прима; сурма, козацька труба; бандура; свиріль; великий
барабан з тарілкою, литаври середні
Музична культура Запоріжжя
визначалася рівнем розвитку інструментальної музики та співу на Україні в
цілому. Ми вже розповідали про існування музичної школи на Запоріжжі. Слід
також нагадати, що певну увагу розвиткові музики приділяв гетьман Богдан
Хмельницький, який любив слухати козацьких пісень і сам грав на кобзі. У 1652
р. гетьман підписав універсал про утворення музичного цеху на Лівобережній
Україні по аналогії з подібними цехами, що вже існували на той час у Кам'янці,
Львові та деяких інших українських містах. Музиканти, які об'єднувалися у
співочі братства — цехи, не тільки обслуговували свята, збираючись в ансамблі
(звідси й «троїста музика»), але й супроводжували військо у походах.
Про
високий рівень музичної культури цехів свідчить «Реєстр нотованих записів»
Львівського братства за 1697 p., який містить 398 композицій із вказівкою їх авторів
— Ділецького, Гавалевича, Завадовського, Колядчина, Чернушина, Лаконека,
Шаваровського та ін.
Поширення
на Україні, зокрема, на Запоріжжі, набув багатоголосий спів. Багатьох юних
співаків забирали вже у XVIII ст. до Петербурга у придворні хори, де вони
вславилися своїм мистецтвом. Всесвітньої слави набули вихідці з України,
зокрема, з козацьких родин, співаки Василь Пікулинський та Іван Календа,
Олексій та Кирило Розумовські, автор «Граматики музикальної» (1677 р.) Микола
Ділецький (р. н. невід.—1723 p.), композитори М. С. Березовський (1745—1777 pp.),
А. Л. Ведель (1767—1808 pp.) і особливо Д. С Бортнянський (1751 —1825 pp.).
Про
цю славу А. В. Луначарський сказав такі прекрасні слова: «Українська музика та
поезія є найрозкішніша з усіх гілок на дереві світової народної творчості.
Мінорну основним своїм змістом, смутну навіть у своєму веселому пориві,
українську пісню ставлять всі знавці на перше місце в музиці всіх народів.
Українські думки, що через століття передавалися Гомерами України
- кобзарями, сяють своїми барвами, почуваннями, лицарством у любові і вражді,
розмахом козацької відваги та філософічною вдумливістю».
Немає коментарів:
Дописати коментар