РОЗПОРЯДОК ДНЯ ГАРНІЗОНУ СІЧІ
Козаки кожного куреня за загальним сигналом вставали до схід сонця і
йшли на річку купатись. Купалися завжди, незважаючи на пори року, тобто і
взимку. Після цього сідали за стіл в курені снідати. На сніданок подавалася
соломаха — житнє борошно, зварене у воді і засмажене олією. За звичаєм, осавул,
суддя та інша військова старшина мешкали й приймали їжу в тих куренях, до яких
вони були записані. За столом вони сиділи біля курінного отамана. Кухар, що
готував їжу для козаків усього куреня, за звичаєм, їв стоячи. Досвідчені козаки
та військова старшина мали при собі хлопчиків-підлітків, які прозивалися
джурами. Попадали вони на Січ із запорізьких міст, сіл, а також з північної
України. Джура у всьому допомагав своєму наставнику, переймав його бойовий
досвід і обов'язково навчався в січовій школі. Жив і харчувався джура в тому ж
курені, що і його наставник. В свою чергу, запорізькі козаки, буваючи на
Україні, прагнули залучити до себе на Січ хлопчиків-підлітків. У ті часи поява
хлопчиків на Січі ні у кого не викликала здивування. Адже народ поважав запорізьких
козаків як легендарних лицарів, тому прагнення стати козаком було мрією
кожного юнака-українця. Цьому прагненню всебічно сприяло старше покоління.
Арабський мандрівник Павло Халебський, що побував на Україні у 1654 р., пише:
«Ці юнаки з дитинства вчаться верхової їзди, стрільби з рушниць і луків та
хоробрості».
Після сніданку всі йшли на заутреню до січової церкви, потім деякий час
витрачали на прання, полагодження одежі, зброї, човнів, укріплень, а потім
розпочинали бойову підготовку. Сюди входили герці на конях, фехтування,
стрільба з вогнепальної зброї, долання рівчаків та загорож на конях, бій на
шаблях «до першої крові», змагання куренів тощо. Знання і вміння будувати
оборонні споруди з землі і возів, будувати човни і вести бойові дії на воді
козаки здобували під час підготовки й
здійснення походів. В січовій школі в цей час велося навчання з джурами, їх
навчали письму, церковному читанню, хоровому співу та музиці. Після закінчення
школи частина най здібніших хлопчиків йшла до Києво-Могилянської академії,
друга частина — працювати священиками в запорізьких церквах та учителями в
школах, що існували при цих церквах. Третя частина випускників школи
залишалася в своїх куренях, де вони з часом мужніли, загартовувалися і ставали
справжніми козаками.
Рівно в полудень
з фортечної гармати лунав постріл. За цим сигналом козаки та джури йшли
обідати. На обід подавалося: тетеря — зварене пшоно або житнє борошно на квасі,
варена або печена риба на стяблах (дерев'яні дошки з видовбаною серединою, щоб
не стікала юшка), мед, пиво і брага в кінвах (невеликі відра з навішаними на
них коряками або «михайликами»), галушки, юшка з риби, що називалась щербою,
куліш з салом або олією, іноді баранина або дичина. Все це готувалося на
кабицях (тобто вогнище з витяжкою), що містилися в курені. Після обіду співали
пісні, думи, слухали розповіді, гру кобзарів. За розпорядженням курінного
отамана частина козаків готувалася до виконання службових обов'язків у фортеці
Січі, а також за її межами. При повному озброєнні вони йшли на січовий майдан і
шикувались у лави прикордонних форпостів, загонів по охороні січових шляхів,
переправ на Дніпрі і Бузі, роз'їздів та варти на січових вежах і човнах. Огляд
підрозділів та постановку їм завдання проводив військовий осавул за участю
курінних отаманів, від яких ці підрозділи були виділені. За встановленим
терміном підрозділи вирушали виконувати доручені завдання.
Надвечір дзвонили дзвони січової церкви Святої Покрови, закликаючи
козаків на молитву. У церкві всіх зачаровував хор січової школи, який складався
з хлопчиків-підлітків. Після молитви козаки йшли в курені вечеряти. На вечерю
подавалися гречані галушки з часником або щерба. Після вечері хто грав на
скрипці, сопілці, бандурі, бубнах, а хто співав пісень. Спалахували запальні
козацькі танці. Через деякий час Січ, за винятком вартових на фортечних вежах
та козацьких роз'їздів в степу, занурювалась у сон.
Немає коментарів:
Дописати коментар